Mizza - Allt och inget

Alla inlägg under december 2009

Av Melissa Ahnberg - 30 december 2009 19:29

Jag har återigen återvänt hem till lilla Falun efter att ha äventyrat i vårt långa land. Det har varit flygresor, många mil, massor av snö, en annorlunda jul, turistande och mycket mer på schemat.


Skåne var destinationen, ett litet ställe i söder som kallas St.Olof Det var en trevlig vistelse. Fick träffa en hel del trevliga människor varav några var Irländare och det var riktigt häftigt. Jag är ju en sådan människa som älskar folk från andra länder. Jag fick höra en hel del historier!


Finöl, fint vin, svingod mat och mycket annat bjöds det på också under dagarna runt jul.


Mitt fotograferande har även gått på högvarv den senaste tiden. Nu fanns det en hel del fint att föreviga. Vi besökte havet vid Skånes kust, vi besökte Kivik, Simrishamn och även Ystad (där vi besökte platser som 'Wallander' varit på!) Foton ligger på min bilddagbok, så kika gärna! http://mizza.bilddagboken.se


Nu är jag som sagt hemma igen där kylan frusit fast i alla vrår. Kyligt som satan men det är ändå ganska charmigt.


Nyårsafton knackar på dörren och det kommer bli storslaget! jag vill få ett perfekt slut på 2009 och det kommer jag att göra med min familj och vänner. Perfekt. Det hade inte kunnat bli bättre! Megaparty i Pappas hus tillsammans med dem, min bror och hans tjej samt en hel hög vänner jag fick ta med. *tummen upp*

Melissa är glad.


Jag känner att detta bligginlägg inte är lika 'fint' som mina övriga men jag hade ingen särskild skrivkänsla idag. Nästa inlägg kanske blir bättre.


Nu ska jag ta en dusch och sedan se film och dricka te med mina vänner. Det är ett gäng som kommer sova här ikväll och sen kommer morgondagen gå ut på att göra sig klar inför kvällens strapatser.


Hoppas ni alla får ett underbart nyår! God fortsättning till er alla!


 


Av Melissa Ahnberg - 19 december 2009 01:03

En mugg med varm choklad har precis slukats. Värmen i magen just nu gör att jag känner mig behaglig och glad. Grädden och chokladsåsen på toppen gjorde inte saken värre heller. Choklad... varm choklad. En sådan gudomlig dryck.


Jag har nyligen kommit hem igen efter att ha varit ut med vännerna, trotsat kylan, skrattat, lekt och åkt pulka. Man blir aldrig för stor för att åka pulka och finns det någon individ därute som allvarligt inte tror på det påståendet, har han hamnat snett i livet. Jag tänker trotsa livets regler och krav och leka livet ut.


Gänget samlades utanför mig, alla glada av förväntan med leende läppar och frusna näsor. Tjugo minus hade sin påverkan men vi brydde oss inte. Barnasinnet tog över allt just då. Vi kastade snöbollar, sprang runt, skrattade, och snön flög omkring oss som att den inte hade någonting annat för sig.

vi dansade vilda och glada genom världen. Jag och mina vänner.


Väl vid backen kändes stegen snabbare i gruppen och alla sprang flåsandes upp för att börja äventyren. Jag strålade ståtligt med min nya snowslide när jag vandrade på den knarrande snön upp mot starten. Väl där såg vi att några andra trevliga människor med barnasinnet kvar hade lämnat brasan efter sig. De hade nog lämnat platsen strax före, snöiga och glada. Vi kastade på veden, sjöng låtar tillsammans och berättade allt mellan himmel och jord medan Lenithas hund Vincent sprang runt i ring omkring oss. Lyckligare hund har jag inte sett på länge. Lyckligare skara av vänner har jag inte heller sett på länge. Så lite gör världen så underbar.


Det blev åk efter åk, snö innanför byxor och jackor, rosiga kinder, förkylda näsor, leende läppar och galenskaper utan dess like. När vi senare vandrade hem var det en slags nöjd tystnad omkring oss. Som att alla insåg att barnasinne är ingenting man glömmer. Jag glömmer inte. Aldrig. Jag kan ha snöbollskrig hela livet, jag kan leka kurragömma med mina barnbarn om jag kanske får några, jag kan blåsa bubblor i min choklad så länge jag lever. Jag gör livet till någonting underbart.


Väl hemma borstades all snö bort och blöta kläder hängdes av. Med frusna tår och immiga glasögon gjorde vi sedan varm choklad med gräddde och chokladsås. Det värmde magen gott, som jag nämnde i början av detta inlägg. Magen kurrar fortfarande förnöjt, eller om det kanske också innehåller en viss hunger. Lite sill och potatis står på schemat samt en varm dusch innan läggdags.en varm dusch där man tyst kan luta ansiktet mot vattenstrålarna, slappna av och tänka på livets behagligheter. Imorgon väntar som vanligt nya äventyr, sådana som bara vi kan skapa.


Världen fryser utanför och jag tinar av min värme. Godnatt på er alla!  


Av Melissa Ahnberg - 17 december 2009 04:15

Klockan är kvart över fyra denna decembermorgon och jag har som vanligt inte kastat mig in i drömmarnas värld. Varför ska jag göra det när natten är vacker, tankarna klara och humöret är på topp? Jag lyssnar på nostalgisk musik och har tomteluvan på sned, det är näst intill perfektion.


Dagen, som nu blivit natt, har varit fantastisk. vaknade till skenet av solen som sken genom persiennerna och spinnet av katten mot min kind. Lycka i sin renaste form, och sen en kopp kaffe på det innan äventyren tog sin form.

Jag tog sen en skön promenad mot stan med rosiga kinder och kameran i högsta hugg. Många vackra bilder blev tagna och ett par av dem kommer läggas upp i slutet av detta inlägg. Kika gärna, och släng iväg en kommentar om ni så har lust.


Ärenden på stan blev målet med denna eftermiddag samt en mycket god varm choklad på café Du&Ja, vilket är mitt favoritfik här i stan. har ni vägarna förbi, gå in i deras välkomnande värme och beställ en varm choklad. Det är värt alla de 30 kronor den kostar. Själv fick jag ett par till stämplar på mitt stamgästkort.


Efter att sedan promenerat hem med knarrande snö under skorna begav vi (jag och Jimpa och Samme) till Matilda på en myskväll, eftersom vi inte sett henne på länge. 


Den kvinnan, den ängeln bjöd på godsaker utan dess like som vi mumsade på medan timmarna och samtalen sprang förbi oss.

Vi fick te, glögg, ost och kex, oliver, tomat, bröd, chips, dip, pepparkakor och ett glatt humör/mätt mage på detta.Till detta lyssnade vi på julmusik medans adventsstaken glatt spred sitt sken över oss och lägenheten. Det var perfekt.


TACK Matilda, det var underbart trevligt och otroligt gott.


Kvällen avslutades med en lång varm dusch, lite film och gott sällskap. Slutsatsen med allt detta är att denna dag var NICE!


Nu sitter jag som sagt i mina pyjamasbyxor och min tomteluva och ler åt livet. Snön faller utanför, tekoppen sprider rök mot taket, katten spinner i mitt knä och

jag skimrar av att vara på så gott humör.

Snart läggdags.


Godnatt alla människor! :)


(Bilder kommer nedan)


Bild 1: Den GODA chokladen.

Bild 2: Falun

Bild tre: Förmiddagssol mot snö.


     


Av Melissa Ahnberg - 14 december 2009 00:49

Jag har precis kommit ut ur duschen. Imman hänger i taket och fukten rinner på mina fönsterrutor. Jag tycker om att duscha varmt. Jag älskar känslan av när vattnet näst intill bränner huden. Jag är kanske konstig, men det är skönt... det är jävligt skönt att kunna välja, vraka och göra precis som man själv känner för. Det är det som är det underbara med livet. Iallafall just här, just nu. Andra är inte lika lyckligt lottade. 


Regina Spektor's röst sprider just nu sitt lugn genom luften. Det känns underbart att sitta här hemma med ett leende på läpparna, skrivandes på denna blogg, nynnandes på hennes texter. Hon är en vacker människa med vackra texter som man ändå inte kan sluta förundras över. Hon får mina tankar att dansa, precis som jag gillar.


Jag är en nattlig tänkare, jag tror att det är därför mina inlägg på denna blogg skrivs när nattens mörker står som högst på himlen. Natten ger ett lugn, en slags tystnad. Den är hemlig, mystisk och vacker. Många ligger i sina sängar och drömmer om allt det som deras undermedvetna talar om, andra sitter vakna och förundras över livet... ungefär som jag gör.


Den sötaste skapelsen på denna planet, Min katt, ligger just nu bredvid mig och spinner högt och belåtet. Det blandat med musiken sprider en slags värme härinne. Det känns tryggt, glatt och mjukt. Jag har idag skämt bort henne lite med räkor och kattmjölk, vilket antagligen är anledningen till att hon snällt vaktar vid min sida i detta nu.


Helgen har varit underbar. Jag är en lycklig kvinna med fantastiska människor omkring mig. Jag vet inte vart jag skulle ta vägen utan dem. Det har skrattats och gråtits denna helg. det har varit nostalgi, känslor, lycka, starka band och alkoholintag. Vissa saker vill man faktiskt aldrig glömma. Vissa gånger vill man att tiden ska stanna till oändligheternas oändlighet.


Imorgon är det en ny dag i en ny vecka. Allt kan hända. Jag ser varje dag som ett äventyr och utan fantasi skapas inga äventyr alls. Jag tror det är därför jag är galen. Jag trivs med det. Att vara som alla andra är trist.


Det är trots allt de udda människorna som gör världen intressant.


Nu ska jag torka mitt hår, nynna på fler underbara texter, dricka upp min kopp te och sedan lägga mig i sängen och somna in samtidigt som jag försöker lyssna till den fallande snön utanför mitt fönster.


Godnatt världen.


  / Melissa

Av Melissa Ahnberg - 10 december 2009 19:20

Ibland famlar man omkring som en tok. Som jag har gjort ungefär. De senaste dagarna har tillägnats min käre dator, innehållandes mycket intressanta filmer och serier. Jag har inte riktigt haft någonting annat för mig. (varit lat)  Dygnen har gått upp och ner, ut och in, och timmar har jag inte haft någon som helst koll på.

Så är det att vara arbetslös. Det suger någonting fruktansvärt.


Därför tog jag mig i kragen igen idag och satte mig och sökte en hel hög med arbeten. Imorgon återgår jag till samma sak. Snart hoppas jag på att en vänlig själ kommer att knacka på min hotmail eller min telefon och meddela att ett arbete väntar. Det hade varit kungligt.


Allt ljus gömmer sig i en enda stor, ful  hög, men snart kommer den smitta som en epedemi och vackert ljus kommer finnas i alla vrår. Speciellt min vrå!

----


Julafton gömmer sig bakom knuten.. och ute regnar det konstant. En vit jul känns överskattat just nu. Inte för att jag kanske bryr mig, egentligen. Men det har med principer att göra. Snön har bara vågat visa sina flingor i små omgångar, för att sedan gömma sig igen. Jag tror att den är rädd för vad vi människor har gjort med klimatet. Den kanske är rädd för att till slut försvinna helt.

Vi är ju faktiskt idioter, vi människor.Vintern är ju vacker.


Gårdagens nyheter meddelade vad klimatet gjort med isbjörnarna.. Isen smälter, björnarna svälter och de större har börjat livnära sig på de mindre. De äter alltså sina ungar. Hemskt att läsa, hemskt att se. Usch. Jag har aldrig varit särskilt insatt i detta med klimat och natur och utsläpp och sådant, men man kan inte undgå vissa ting hur mycket man än blundar för sanningen. Alla lär hjälpas åt, man kan inte gömma sig.


Vem vet, 2012 kanske inte är en myt iallafall. Kolla på oss nu. Iq fiskmås på mänskligheten.


Antingen blir det som alla säger, att vi människor får oss en rejäl läxa genom att förintas med allt annat för att sedan glömmas bort i all evighet. Universum kommer fortsätta dansa till stjärnornas glans medans vår jord, tellus, flyter omkring utan mål som en stor, svart boll av brinnande kol.... eller så kommer alla i ren panik fylla sina hem med konserver och vattenbehållare, för att sedan se rejält dumma ut när världen trots allt inte går under.. men å andra sidan behöver inte folk handla på länge efter det. En poäng där.

Konserver är bra grejer!


jag vet inte ens vad jag sitter och glappar om egentligen, det kändes bara skönt att låta fngarna få ur sig lite energi. Därför är det skönt att skriva. fingrar, tankar och ord kan blandas som en enda röra och det är en rofylld känsla, även fast man kanske inte skriver om någonting speciellt.


Det spelar ingen roll om man skriver någonting tråkigt, roligt, hemskt, ofattbart, kärleksfyllt, fult, eller rent utsagt obegripligt... när orden dansar är det vackert.

------


För tillfället denna kväll, denna Torsdag sitter jag och lyssnar på Silverchair, dricker ett glas cola, har katten i knät och har det rätt skönt. Jag är nöjd med dagen eftersom jag drog mig själv i kragen och gjorde nytta, och jag är mycket nöjd med livet. Just idag, just nu.

Bra.

------


Till sist; Jag tror att min käre Strössel är på gång att börja löpa. Imorse hörde jag det mest underliga ljudet jag någonsin hört. Jag låg och lyssnade spänt med andan i halsen och funderade om jag skaffat mig en poltergeist.

Icke.

Det var katten som låg och tjöt och ålade sig i badkaret.

Jag trodde stackarn hade fått ont i magen men när hon började tjuta mer och åla sig mot mitt ben anade jag annat.

Hon är ju strax över ett halvår gammal nu, vilket är rätt ålder.

Hjälp. Då är det alltså dags att kastrera lilla fröken tårtgodis snart innan hon löper ner hela stället.Tjolahopp Tjolahej!


Jag hoppas att ni alla har en underbar kväll, trots att regnet skapar en tragisk miljö utanför!


*lyfter på hatten och ger sig av*


Av Melissa Ahnberg - 3 december 2009 16:45

Tjabba!


Dags att skriva igen även fast detta inlägg kommer bli lite kortare än de vanliga. En uppdatering kändes rätt eftersom det de senaste dagarna hänt mycket galet.

Jag befann mig precis i Stckholm i en vecka med Mathias och Madde, och det var skitskoj! Vi spelade biljard, festade, spelade monopol och tvspel och träffade massa folk osv.
I Lördags var vi på hovet och kollade på Takida, vilket inte var planerat för fem öre. Mathias fick tre biljetter gratis av Ryan Roxy när han kom förbi hans jobb. Det är lite status.
Vi stog dock väldigt långt bak och drack öl och lyssnade med ett leende på våra läppar.
Gratis är godast, i know!

sen samma kväll var vi på Kellys där jag kom in fast det var 23, vi skaffade oss även nya bekantskaper där inne samt att kvällen ägde med massa alkohol och människor.

dock blev jag jätteförkyld på Kellys, mitt under en öl. Det var lite sjukt. Är fortfaranmde förkyld men det har gått ner. Det känns mycket bättre nu.


Igår åkte jag och Madde från Stockhlm och vidare till Ludvika, där bytte Madde tåg till Falun ch jag fick hämtning av Costa, Irenas pappa. Irena fyllde nämligen år igår så vi firade henne med stormkalas! Det blev jättegod mat, massor av öl och underbara vänner. Ersson och Samme kom hit också så det var skoj. Vi somnade runt sju imorse och sov sent. Idag åker samme hem men ersson blir kvar så... det blir att fortsätta firandet ikväll och en del andra av Irenas polare kommer.


Får se hur detta slutar. Haha!


Imorgon åker jag som sagt hem, och i Helgen får jag massa besök så min lägenhet blir full, sen ska jag på födelsedagsfest hos farsan på Lördag.

Full rulle! :)

Blir nog att ligga hemma och inte röra en fena på Söndag.


Hoppas allt är bra med er. :)


Mors!

Presentation

Mizza - virvelvind

Omröstning

Din osthyvel...
 Följer med tillbaka till kylen efter användning
 Åker såklart ner i disken efter användning
 ost..vadå?

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards