Mizza - Allt och inget

Direktlänk till inlägg 10 januari 2010

Alea iacta est

Av Melissa Ahnberg - 10 januari 2010 12:09

God middag Sverige!


Idag är det Söndag igen. Dagarna bara flyger förbi med vinden känns det som.  Jag är fortfarande arbetslös och förvirrad i min egna lilla värld men jag kämpar på iallafall. En dag får man ju ett jobb. Det blir ibland som att man byter plats med fötter och huvud bara för att ingenting händer.
men om man tar dag för dag, bokstav för bokstav.. och fixar sina 'måsten' och 'borden' så löser sig allt.


Idag är vädret sådär jättevackert utanför. Så kallt att andetagen dödar lungorna med ett kyligt leende, men vackert! Man kan ju inte låta bli att förundras över solen som får varje snöflinga att gnistra och stolt visa upp sin frihet för omgivningen.


Snart får det dock räcka. Jag vill gräva ner tårna i sanden nere vid vattnet, jag vill sitta med mina vänner till sena nätter och spela gitarr, dricka iskalla öl, leva livet och se elden spraka i ringens mitt. Jag vill se världen vakna med sprudlande glädje, blommor, utecaféer som är överfulla, turister, gatumusikanter och kärlekskranka par hand i hand på gatorna.  Jag vill ha sommar helt enkelt. Så är det.


Först ska vi förbi min födelsedag dock. En månad kvar nu. Vi får se vad dagen har att ge mig detta år. Äldre blitr man iallafall.

----------


Idag är även en sådan dag då jag känner mig estetisk och skapande. Jag vill förändra någonting. Jag vill rita, skapa, låta musik och ord omringa mig, jag vill att ord för ord ska krypa ur mina fingertoppar i syftet att skapa någonting bra. Vi vill alla revidera våra historier, upprepa oss, skapa nya ting, för att sedan sudda ut det eller spara det till senare ändamål... jag skriver nog mer för mig själv. Vill andra läsa så är det välkommet men personligen så hamnar mitt liv i ord för att jag ska klunna skapa plats för nya äventyr. Nya historier skapas varenda dag i varenda människas liv. Ibland kan man inte sätta ord på det, men jag kan.


Det är en slags form av frihet att skriva, har jag märkt. Det finns ingenting förbjudet med att skriva, det finns ingenting man inte KAN skriva, det finns bara tankar och ord och funderingar som man släpper ur tankarna via en enkel penna mot ett papper. Jag känner mig genast mycket gladare efter att ha skrivit detta.
Det hjälper alltid. Man lär få tygla sina tankar ibland.

-----------


Imorse vaknade jag för tidigt. Klockan var kvart i fysjutton på morgonen och min katt bestämde sig för att ha maraton på mina möbler här hemma. i en timma låg jag och log åt hennes strapatser medans jag log mot det mörka, tigande taket. I vanliga fall blir man nog förbannad när klockan är tidigt en Söndag och katten fått spatt.. men inte jag. Hon är för söt för att man ska bli arg på henne.
Istället väckte jag lägenheten med lampor och när kaffekannan sedan stod och puttrade och isen på mina fönsterrutor smälte kändes dagen perfekt.


Solen skiner utanför men den isande kylan blåser in under folks kläder när de går förbi. bitande kyla som biter tag i människors revben.. och jag sitter inne i mina pyjamasbyxor.Världen är mäktig, när den bestämmer över allt och alla. Undrar hur det känns att hålla någons liv i min hand?
Jag tror att man skulle bli dum i huvudet. Man skulle nog bli en ickeperson efter ett tag.


Well, fortsätter jag skriva nu kommer ingen orka läsa för det första och så blir mitt kaffe kallt.


Må gott!

/Melissa

 


 
 
Zazu

Zazu

10 januari 2010 12:53

Lika underbart varje gång att läsa dina ord. Du skriver massa underbaart bra;D När ska du gästblogga i min då;) ? Love and miss yah

http://lillazazu.blogg.se

 
Ingen bild

Mathias

10 januari 2010 16:00

Mycket vackert skrivet :D
blev väldigt sugen på sommaren efter dina ord! även om jag älskar vintern mer än sommaren så fick du sommaren låta über härligt bättre än jag brukar tänka om den! tack för det!
kram kram

 
Ingen bild

mizza

10 januari 2010 16:43

Zazu: Tack så mycket gumman! Vad skoj att du tycket det. då blir det ju bara roligare att skriva också. love and miss you too tjejen! massor! !

Matte: Åh man tackar! Vad nice att höra!
ja sommaren är verkligen det bästa jag vet. helt underbart.. :)
Varsågod. ^^
kram kram

 
Ingen bild

Kalle

12 januari 2010 04:48

Fast med mer choklad som ligger över hela rummet...... MOHAHAHAHAHHAHAHAAHAHAA!!


BAbababababababab

gAlET mEn kUL uTan h(JUl)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Melissa Ahnberg - 19 november 2012 17:52

Här hamnade jag igen, jag blir alltid sugen på att skriva ur mig saker och ting när mörkret faller på, när man sitter hemma i lägenheten med tända ljus, en kopp te och ett par tjocka raggsockor runt fötterna, när man sitter inomhus och värmer själen ...

Av Melissa Ahnberg - 15 november 2012 18:03

I vanlig ordning har jag en bortglömd blogg, någonting jag försöker återuppta iallafall ett par gånger per år, och någonting jag tjatar om vareviga gång jag hittar tillbaka till den. Nu har det varit tystnad under hösten, men vad gör väl det, jag h...

Av Melissa Ahnberg - 2 juli 2012 19:41

Det närmar sig kvällning denna vackra sommarMåndag. Dagen har varit lång men effektiv och den började som så många andra av mina mornar redan klockan fem. Ibland är det så tungt att behöva resa sig ur sängen vid den tidpunkten, men jag vet att om j...

Av Melissa Ahnberg - 29 juni 2012 12:51


Tiden rinner iväg, mina vänner! 6 Månader, 3 Dagar, 23 Timmar, 6 Minuter och 55 Sekunder kvar i detta nu. Nej, jag kommer inte att hålla på såhär under varje inlägg, då kommer ni väl att slå mig i huvudet med första bästa objekt ni har i närheten, el...

Av Melissa Ahnberg - 25 juni 2012 18:22

Jag ska åka till Thailand. Det må just nu vara 6 Månader, 7 dagar, 17 timmar, 34 minuter och 25 sekunder till avgång, men med den längtan jag har långt nere i maggropen och med frestelsen om en ny värld med nya synvinklar, med den kan jag klar...

Presentation

Mizza - virvelvind

Omröstning

Din osthyvel...
 Följer med tillbaka till kylen efter användning
 Åker såklart ner i disken efter användning
 ost..vadå?

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards